Dersom myndighetene skulle falle ned på en ny fergeforbindelse over Hadselfjorden, kan forbindelsen blir Vassvik-Ringen framfor Melbu-Fiskebøl.

  • Brukertips: Klikk bildet for flere detaljer

Nils Petter Rusånes i Statens vegvesen redegjorde for ordførerende i Lofoten og Vesterålen under et møte knyttet til konseptvalgutredning for kryssingen av Hadselfjorden i Svolvær torsdag.

Der snakket han varmt om det for de fleste ukjente navnet Ringen, som tidligere var et anløp for lokalbåtene på 1950- og -60-tallet. Ringen ligger i skjæringspunktet mellom E10 og veien som går ut på Holdøya på sørsiden av Hadselfjorden.

Her var det i følge Rusånes visstnok aldri så dårlige værforhold at anløpet måtte sløyfes. Han mener derfor at Ringen kan være det perfekte stedet for å anlegge ny fergekai på sørsiden av Hadselfjorden. Ringen er også det mest aktuelle alternativet på sørsiden av Hadselfjorden. Et par steder på Holdøya er også aktuelt, slik denne redaksjonen analyserte seg fram til allerede tidligere i uka.

På nordsiden av Hadselfjorden mener Statens vegvesen at det kan komme et nytt fergeleie ved Vassvika noen kilometer øst for Melbu. Her vil det imidlertid være behov for å bygge to store moloer, men er mulig å etablere.

Nils Petter Rusånes i Statens vegvesen mener at en løsning med kortere fergestrekning over Hadselfjorden kan gi en overfart ned mot 15 minutter mot dagens 25 minutter. Han opplyste i Svolvær i ettermiddag at det dersom dette alternativet blir valgt, blir behov for to større moloer på begge sidene av Hadselfjorden. Moloene skal da sørge for rolige havneforhold ved de to potensielt nye fergeleiene.

Statens vegvesen mener at reisetiden mellom Stokmarknes og Svolvær ved dette alternativet kan forkortes med cirka 15 minutter. Fra Vassvika til Melbu vil det være cirka fire ekstra kilometere å kjøre.

 

Forrige artikkelVurderer plattformteknologi for bru over Hadselfjorden
Neste artikkelMelbu kan komme i bakevja med lang tunell