Da legekontoret på Melbu ble stengt i sommer, var det mange sterke reaksjoner. Erfaringene viser at legetjenesten fungerte godt.

Helse- og omsorgssjef Marion Celius forteller til 8445melbu.no at samlokaliseringen av legetjenesten på Melbu og Stokmarknes i sommer i praksis har fungert godt.

– Leger og hjelpepersonell sier at de kun har hatt positive erfaringer med å jobbe sammen, og dette har gjort tjenesten mindre sårbar under ferieavviklingen. Generelt har vi møtt stor forståelse fra publikum, og de har vært fornøyde med det tilbudet de har fått på legekontoret i sommer, sier Marion Celius.

Hun forteller at pasientene har fått nødvendige konsultasjoner uten at det har vært for lang ventetid og det har kun vært en vikarlege inne i sommer.

– Ellers har det vært god stabilitet med våre egne, faste leger som pasientene har møtt. Det har også vært slik at telefoner som har kommet inn på «Melbulinja» hovedsakelig har vært besvart av hjelpepersonell derfra. Dette for å sikre kontinuitet for pasientene.

– Når det er sagt, så har vi selvsagt registrert at det har vært noe uro via sosiale media og presse, like etter at samlokaliseringen ble kjent. Vi har ingen god statistikk som kan vise om det har vært færre Melbu-pasienter til lege i sommer enn tidligere. Det er slik at mange fra Stokmarknes og Hadsel for øvrig, også har fastlege på Melbu, og vise versa. Noen pasienter har i ettertid uttalt at de ville vente med legekonsultasjon til Melbu-kontoret åpnet igjen. Generelt er det også slik at pasientene oppsøker fastlegen sin sjeldnere i ferietida, for problemstillinger som ikke haster, sier helse- og omsorgssjefen i Hadsel.

Forrige artikkelBygger ny gang og sykkelsti ved Riarhaugen
Neste artikkelSandnessjøen ble for sterk for Melbo