En framtidig bru for kryssing av Hadselfjorden vil på alle måter kunne bli et gigantisk trekkplaster for turister i Lofoten og Vesterålen. Om den bygges, tror vi det vil trekke titusenvis av ekstra turister til området.

  INNSPILL   Vi liker selvfølgelig ikke å tenke oss at en gigantisk teknisk konstruksjon på tvers av Hadselfjorden kan slå naturen rundt oss som trekkplaster. Som det ble sagt blant deltakerne på samrådsmøtet mellom Statens vegvesen, Nordland fylke og kommunene i Lofoten og Vesterålen torsdag, er det kanskje et gigantprosjekt som må til for å skape den store entusiasmen også i ytterkantene av Lofoten og Vesterålen: Øksnes, Andøy, Flakstad og Moskenes.

Selv om brua vil koste mer enn 15 milliarder kroner, om lag 250.000 per innbygger om vi deler det på samtlige innbyggere i Lofoten og Vesterålen, vil ei bru bli stående i kanskje 50 år eller mer. I det perspektivet ligger det store muligheter.

Dersom bygging av denne brua blir en realitet, vil det være om å skape økt aktivitet rundt brua, i tillegg til funksjonen som viktig transportåre mellom Lofoten og Vesterålen.

En slik bru som illustratørene her ser for seg, er ikke bare en bru, det vil i tilfelle bygging bli et fenomen. Et fenomen som vil komme på høyde med Nordkapp og andre attraksjoner i Nord-Norge. Det er vi ganske sikre på, men som kjent er det vanskelig å spå.

Om det er fullt av turister i Lofoten, som mange hevder, er det fortsatt mye plass å ta av i Vesterålen. Vi har jo området Fiskebøl og Raftsundet, hvor det i dag er nærmest null aktivitet. Vi har store områder i Hadsel, Hadseløya og Langøya. Allerede nå bør kommuner og politikere begynne å tenke de store tankene innen turisme.

Ikke olje og gass

Nå ser det ut til at det ikke blir så mange arbeidsplasser innen olje og gass i verken Lofoten eller Vesterålen, ettersom kapasiteter mener at oljeaktivitet i våre områder vil bli dekket av kapasiteter og bedrifter som allerede finnes andre steder i landsdelen, som Helgeland. Det er også stor fare for at alt kommer til å gå i et rør langt ute i havet, uten av vi får noen nytte av det eventyret i våre regioner.

Slå sammen LoVe

En gigantisk bru over Hadselfjorden vil dessuten legge premisser for en større sammenslåing av kommuner i Lofoten og Vesterålen. Vi har tidligere foreslått at Lofoten og Vesterålen bør slå seg sammen til en stor og sterk kommune. En bru eller tunell vil legge et godt grunnlag for samferdselen i området. LoVe vil da sitte med like mange innbyggere som Tromsø og Bodø. Og tilsvarende regional makt.

Hvorfor satse på en «mørk» tunell

Samtidig vet vi at turister og andre er lei av i kjøre i stummende mørke selv på en lys sommernatt. Slik sett vil en tunell for turister være en opplevelsesmessig nedtur i forhold til bru. Hvorfor kjøre inn i et mørkt hull når du kan kjøre over Hadselfjorden med kalesjen nedslått? Ser du dimensjonen?

Joda, 15 milliarder er mye penger, så spørs det hva en tunell under Hadselfjorden vil koste. Det blir spennende å sammenligne. Opplevelsesmessig vil nok selv ferga være å foretrekke for de som ønsker å se lyst på tilværelsen.

Sees i sammenheng med ny flyplass

Det er ikke bare snakk om ei bru eller en tunell, det er snakk om en avansert infrastruktur for vil bli nyttig for begge regionene. Om flyplassene på Skagen, Svolvær og Leknes legges ned, vil forbindelsen over Hadselfjorden kanskje sikre grunnlaget for én stor felles flyplass for Lofoten og Vesterålen. Dersom den havner på Hadselsand, er det bare få kilometere å reise for å gjøre klar for cabriolettur over Hadselfjorden.

 

Forrige artikkelSlik ser de for seg ei bru over Hadselfjorden
Neste artikkelMistenkt for ruspåvirket kjøring