FlyViking opplyser på sine Facebook-sider at de skal starte kommersielle flyvninger fra Stokmarknes Lufthavn Skagen i midten av juni. Er det grunn til å tro at det vil skje?
L E D E R Tidligere i år proklamerte FlyViking med brask og bram at de skulle begynne flyvninger fra Svolvær Lufthavn Helle, til Tromsø. Selskapet la inn Svolvær på nettsiden for billettkjøp, med flyvninger mellom Svolvær og Tromsø.
Det gikk dessverre ikke lang tid før ruta midlertidig ble lagt ned. Det er ikke klargjort fra FlyViking om og når de eventuelt åpner ruta til Svolvær på nytt.
Det gikk ikke lang tid fra den nye ruta ble lansert, til at Svolvær som destinasjon ble fjernet fra bestillingsløsningen til FlyViking. Foreløpig har heller ikke Svolvær-ruta kommet inn på lista over flyplasser selskapet frekventerer.
Spørsmålet er om FlyViking også er i ferd med å smarte ut også Vesterålingene, etter at Stokmarknes nå har kommet inn på listen over flyavganger du kan bestille på selskapets nettsider. Fra Skagen kan du nå bestille flyturer til Bodø og Tromsø. Den første avgangen er planlagt 12. juni.
Alle i Vesterålen gleder seg selvfølgelig over at det skal bli mulig å fly billigere fra og til Skagen. I dag er det nesten bare offentlig ansatte og næringslivsledere som har råd til å betale de svært kostbare rutene fra og til Skagen.
Selv om vi er skeptiske til beskjeden fra flyselskapet om permanente flyvninger til og fra Skagen 12. juni, ser vi selvfølgelig fram til at ruta kommer igang. Ikke fordi det er FlyViking som flyr, men fordi prisen er svært lave i forhold til prisene som Widerøe tar.
I et lengre perspektiv, og dersom FlyViking klarer seg økonomisk gjennom å satse på lave priser i en kostnadspresset bransje, kan FlyVikings inntreden i det nordnorske flymarkedet også skape en viss turbulens.
Dersom FlyViking får stor suksess på Skagen, vil det kunne føre til at Widerøe etter hvert reduserer sine avganger. Om en eller to avganger legges ned, får det også konsekvenser for det øvrige flytilbudet fra Widerøe. Spørsmålet er om man skal foretrekke et dyrt og pålitelig selskap eller et lite, sårbart og uforutsigbart flyselskap som FlyViking.
Det er uansett nå blitt en fordel for Vesterålen og Hadsel at Skagen lufthavn tross alt er en kommersiell flyplass. Uten at vi kjenner til detaljene, vil vi anta at statlige subsidier på Svolvær lufthavn kan være noe av årsaken til at FlyViking droppet rutene der.
For Hadsel og Vesterålen ser det nå ut til at det faktum at Skagen er en kommersiell flyplass uten subsidieringer, nå er en av årsakene til at det faktisk blir billigreiser fra Vesterålen til Tromsø og Bodø. Fordi det ville være vanskeligere for FlyViking å konkurrere på Skagen dersom Widerøe hadde fått subsidier på flyvingene der.
Paradoksalt nok kan man kanskje si at enkelte politikeres mislykkede streben etter å få FOT-subsidierte til Skagen, faktisk er en medvirkende årsak til at FlyViking etter sigende starter flyvninger fra Skagen i juni og kan konkurrere på lik linje med Widerøe på denne flyplassen.