I en klage på helsetjenester i Hadsel sier en fortvilt mor at hun vurderer å anmelde kommunen for grov omsorgssvikt.

Det går fram av et brev fra en pårørende til helse- og sosialsjef Marion Celius i Hadsel kommune.

– I sommer har det vært flere tilfeller av svikt, og ganske graverende svikt i tjenestetilbudet for min sønn. Det er tre tilfeller som jeg kjenner til, om det er flere vet jeg ikke da jeg har vær en del bortreist, forteller mora i et krast brev til kommunen.

Den første episoden hun tar opp med kommunen, var en lørdag morgen i juli, ved 10-tiden. Da forsøkte hun først å ringe på vakttelefonen til helsepersonellet.

– Jeg fikk ikke kontakt med noen. Dro da hjem og hentet nøkkel til leiligheta. Da jeg kom tilbake og låste meg inn lå vakttelefonen på nattbordet. Jeg måtte kontakte primærkontakten som var på ferie. Hun ringte da slik at det kom personale rundt elleve trettitiden. Ingen hadde fått beskjed om å gå på jobb. Med andre ord; hadde ikke jeg kommet dit, hadde ingen kommet for å gi ham nødvendige medisiner og hjelp til stell og frokost.

En annen episode skjedde også i juli, hvor hun ble oppringt av personalet ved 16:30-tiden om ettermiddagen.

– Da kunne vedkommende personal fortelle at sønnen ikke hadde fått besøk av helsepersonell før klokka 15:30. Ingen hadde vært hos ham denne dagen. Han lå fortsatt i senga, ikke fått mat, medisiner eller stell.

– Jeg anser dete som grov omsorgssvikt i tjenestetilbudet. Jeg vil ha en full rapport av disse hendelsene innen 14 dager før jeg vurderer å anmelde Hadsel kommune for omsorgssvikt.

Brevet fra den fortvilte mora som skrev klagen til Hadsel kommune er datert den 3. august 2017. Hun har sendt kopi av brevet til Fylkesmannen i Nordland og Rådmann Ola Morten Teigen i Hadsel kommune.

 

Forrige artikkelVisjonær idé om ny bydel i Sortlandssundet
Neste artikkelHistorisk bunn for Arbeiderpartiet i Vesterålen