Hadsel kommune tar i bruk skybasert journalsystem som lover bedre pasientomsorg og enklere kommunikasjon med pårørende. Intensiv opplæring av ansatte er allerede i gang før lanseringen, som er i begynnelsen av juni.
Fra 2. juni vil alle avdelinger i Hadsel kommune ta i bruk et helt nytt elektronisk pasientjournalsystem. Etter en grundig anbudsprosess i fjor falt valget på den skybaserte løsningen Aidn, som skal effektivisere arbeidsprosessene og forbedre tilgangen til pasientinformasjon for helsepersonell. Systemet inneholder også en kommunikasjonsdel som skal gjøre det enklere for pårørende å holde kontakt med helsevesenet, opplyser Hadsel kommune på sine hjemmesider.
Etterlengtet modernisering
Det nye systemet representerer en betydelig oppgradering for kommunens helsetjenester. Aidn er utviklet for å integreres sømløst med administrative og fagsystemer, noe som vil eliminere dobbeltarbeid og forbedre samhandlingen mellom helsepersonell.
– Dette er en etterlengtet endring for sektoren og en viktig milepæl. Å få på plass et moderne journal- og saksbehandlingssystem for pleie og omsorg, som er intuitivt og lett å jobbe i, er et stort fremskritt for oss. Blant annet gjelder dette bedret oversikt over pasientopplysninger og enklere journalføring. Dessuten inneholder løsningen også en kommunikasjonsdel mot pårørende der dette er aktuelt. Nå går vi all in med opplæring av ledere og superbrukere som skal lære opp øvrige medarbeidere. Dette blir intensivt og krevende i ukene som kommer, men vi gleder oss stort0, sier Marion Celius, kommunalsjef for helse og omsorg i Hadsel kommune.
Intensiv opplæring i gang
Kommunen har allerede startet en omfattende opplæringsprosess for å sikre at overgangen til det nye systemet går så smidig som mulig. Først skal ledere og superbrukere læres opp, før disse igjen skal lære opp sine kolleger.
– Kjempespennende og få være lokal prosjektleder til innføring av nytt journalsystem. Vi ser frem til å gå over til å benytte Aidn, sier Liv Gry Brun, som er lokal prosjektleder for innføringen.
Enklere kommunikasjon med pårørende
En av de store fordelene med Aidn er at systemet gjør det enklere for pårørende å kommunisere med helsepersonell. Gjennom en egen kommunikasjonsplattform kan meldinger sendes direkte, samtidig som pårørende får full oversikt over hva som skjer med pasienten – når det skjer.
Leverandøren imponert over Hadsel
Representanter fra Aidn har nylig besøkt Hadsel for å følge opp implementeringsprosessen, og de er imponert over kommunens innsats så langt.
– Vi takker Hadsel for tilliten, og vi er veldig imponert over hva kommunen har fått til så langt i innføringen av Aidn. Etter en uke her med prosjektgruppen i kommunen og møter med flere ansatte, må vi si at dette er en utrolig positiv og motivert gjeng. Vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid – dette blir bra, sier Ane Haugvaldstad Walle, prosjektleder i Aidn i den samme saken på nettsidene til Hadsel kommune.