Næringssjefen i Sortland ønsker ingen storflyplass i verken Lofoten eller Vesterålen, og signaliserer dermed at han frykter at Sortland skal bli utkant i et samlet Lofoten og Vesterålen.
Næringssjefen uttaler seg om ansatt i Sortland kommune, og må dermed ha en viss støtte for sitt utspill fra Sortland kommune. Det virker opplagt.
I et leserinnlegg i Bladet Vesterålen (ekstern lenke) foreslår næringssjef Håvard Hamansen Wallstad at Lofoten og Vesterålen skal gjøre en byttehandel. Han ønsker oppgradert veistandard fra Leknes til Lofast-krysset, samt for veistrekningen fra Sortland til Evenes.
«Så skal vi legge denne storflyplassdiskusjonen på hylla for godt», skriver han og foreslår å legge ned Svolvær lufthavn, mens flyplassene på Leknes og Stokmarknes forlenges slik at de kan ta ned noe større fly.
Vi tror næringssjefen er inne på en ide som neppe vil være en god invitasjon til et skikkelig løft for storflyplass i Lofoten og Vesterålen. Sortland er nok mest redd for at Vesterålens mest sentrale kommune skal komme i utkanten av en mer sentral flyplass i skjæringspunktet mellom Lofoten og Vesterålen. Og vi kan godt forså hans holdning, ettersom Sortland kommune alltid har arbeidet for egne interesser framfor å tenke på regionenes samlede muligheter. Næringssjefen taler nok mest for sin syke mor, der ny vei fra Sortland til Lofast-krysset er den egentlige og underliggende planen. Så ærlig skal vi være.
Sortlands invitasjon til å droppe storflyplass i Lofoten og Vesterålen vil være et svik mot det store behovet Lofoten har for å kunne ta ned virkelig store flymaskiner for å fore sitt velsmurte turistmaskineri. Gode veier er en ting. Å forsake naboenes muligheter bør ikke bli hørt. Sortland bør la Hadsel og Vågan snakke sammen om dette før destruktive forslag kommer på banen, denne gang fra næringssjefen i Sortland, som burde være oppatt av næringsutvikling i begge regionene, ikke bare på Sortland.