– Jeg er glad for at vi nå har innstilt på tildeling av kontraktene på de resterende FOT-rutene. Nå sikrer vi de reisende i distriktene et styrket og rimeligere flyrutetilbud, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Mandag innstiller Samferdselsdepartementet Widerøes Flyveselskap AS (Widerøe) på tildeling av kontrakter på totalt 18 FOT-ruter. Widerøe var eneste tilbyder på disse rutene. På de resterende seks ruteområdene var det to eller flere tilbydere, og kontraktene ble tildelt DAT, Lufttransport og Widerøe den 2. oktober i år.
Widerøe tildeles kontrakter for disse rutene:
- Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Tromsø
- Hasvik–Tromsø, Hasvik–Hammerfest, Sørkjosen–Tromsø
- Stokmarknes–Bodø, Stokmarknes–Tromsø
- Svolvær–Bodø
- Leknes–Bodø
- Røst–Bodø
- Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim
- Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
- Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
- Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim
- Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim
- Ørsta-Volda – Oslo
- Førde – Oslo
- Sogndal – Oslo
- Sandane – Oslo
- Ørsta-Volda–Bergen
- Sogndal – Bergen
- Sandane – Bergen
Forhandlingene mellom Samferdselsdepartementet og Widerøe er gjennomført. Neste steg er at Widerøe skal gå i dialog med berørte fylkeskommuner, kommuner og lufthavnoperatør. Deretter fastsettes det endelige ruteprogrammet som skal gjelde fra oppstart av ny avtaleperiode.
– Jeg forventer at operatøren gjør det man kan for å legge til rette for et best mulig rutetilbud for de reisende i disse regionene. FOT-rutene bidrar til å binde landet tettere sammen, senke kostnadene ved å bo i et langstrakt land og bidrar til levedyktige lokalsamfunn, sier Nygård.
Fra oppstart av ny avtaleperiode, har regjeringen sikret at:
- nivået på maksimalt tillatt billettpris halveres.
- kapasiteten økes der etterspørselseffekten av lavere priser forventes å være størst.
- to nye ruter tas inn i FOT-ordningen: Kirkenes–Tromsø og Stord–Oslo.
Den neste kontraktsperioden for alle de nye FOT-rutene starter 1. april 2024, og Samferdselsdepartementet skal betale 2,35 mrd kr. til operatørene i året for drift av rutene. Det er en økning på om lag 150 prosent fra dagens nivå.