Melbu-elever skal lære om mat og søppel i fjæra

Museum Nord er innvilget 19.000 kroner i prosjektstøtte fra Nordland fylkeskommune til prosjektet «Fjæra på godt og ondt; mat og søppel».

Det går fram av en oversikt fra Nordland fylkeskommune som viser hvilke prosjektet som har fått penger fra den såkalte «miljømillionen».

Prosjektet «Fjæra på godt og ondt; mat og søppel» har en totalkostnad på 38.000 kroner, hvorav halvparten er egeninnsats fra Museum Nord.

– Under kompetansemålet «Mangfold i naturen» vil vi foreslå følgende opplegg: Tradisjonell/historisk bruk, og moderne bruk av det man finner i fjæra (fornybare ressurser) -samt ikke fornybare ressurser: søppel med vekt på plastikk. Målgruppe: Elever på mellomtrinnet/ tidlig ungdomstrinnet. Vi har opprettet kontakt med lærere på Melbu skole. Forventede effekter: Lokalt engasjement i forhold til et av de store forurensnings problemene i dag; plastikk i havet. Egentlig er fjæra et sted der vi kan hente mat og andre ressurser fremtiden, går det fram av søknaden fra Museum Nord.

Målgruppen blir barn i barnetrinnet på skolen, elever ved 8. klasse på ungdomsskolen.

Vi besøker ulike typer fjære: 1) En fattig sandstrand og 2) en rik hardbunnsfjære der det er tang og annet liv. Vi kartlegger det ekstremt tøffe fysiske miljøet ( variasjoner i bølgeslag, fuktighet, temperatur og saltholdighet). Vi samler inn tang og tare og holder levende dyr i akvarium. Vi finner navn på flora og fauna, og prøver å forklare hvordan de ulike organismene kan overleve i det høyst variable og tøffe miljøet. Samtidig plukker vi søppel, det vil stort sett si plastikk.

Tangen vaskes og brukes i et veksteksperiment i hagen på Hovedgården, med ulike grønnsaksvekster. Det blir gjort et sammenliknende studium av plantevekster med ulik grad/type gjødsel:1) uten noe 2) med tang/tare og naturgjødsel 3) med kunstgjødsel. Om høsten kan elevene lage mat av grønnsakene og frisk tang.

Søppelet blir sortert og utstilt til skrekk og advarsel i hagen på Melbu Hovedgård. Alternativt kan elevene lage en «kunstinnstallasjon» av plasten. Elevene reiser med buss til Reno Vest for å lære mer om hvordan avfallsbehandlingen fungerer. De har et opplegg for skoleklasser.

Som etterarbeid prøver elevene å finne ut hvor de ulike plastgjenstandene kommer fra (kilden), samt hvilke uheldige effekter de har på alt liv i havet – og de som lever av havet: menneskene. Til slutt kan elevene prøve å svare på: Hva kan vi gjøre for å redusere søppel/plast/problemet?

Foredragsholder skal være en spesialist på området plastforurensning i havet; G.W. Gabrielsen fra Polarinstituttet. Han har også nettopp (2016) laget ei barne- /ungdomsbok om emnet; «Søppelplasten i havet».

Mer fra forfatteren

Relaterte saker

Annonse

Siste nytt

Laserkontroll avslørte fartssyndere: Ett førerkort forsvant

Det ble mange forenklede forelegg denne dagen.

Politiet beslagla bil på Hadseløya etter tips om ulovlig kjøring

Politiet rykket ut til Hadseløya onsdag kveld etter tips om ulovlig kjøring, og endte med å beslaglegge en bil og pågripe føreren.

Mann slått med glass på 17. mai i Svolvær

Ifølge politiloggen skal mannen ha blitt slått i hodet med et glass.

Meld deg på for å få de siste nyhetene fra LoVe24.no

Vi vil gjerne sende deg våre nyheter. Vennligst skriv inn din e-postadresse og klikk «få nyhetsbrev». Enkelt og greit!