Fergesambandet mellom Melbu og Fiskebøl er stengt store deler av dagen i dag, noe man må kunne karakterisere som amatørmessig av Torghatten Nord.
Den 1. januar 2015 overtok Torghatten Nord fergesambandet mellom Melbu og Fiskebøl. Ny ferge med ny motor og lavere utslipp var noe av løsningen som selskapet leverte til Nordland fylkeskommune.
Aldri før har vi hørt om noe lignende på dette viktige sambandet mellom Lofoten og Vesterålen. Det er imidlertid ikke første gang at Torghatten Nord har mannskapsproblemer, for det har skjedd en rekke ganger på sambandet mellom Lødingen til Bognes.
Og nå får vi vite at Torghatten Nord informerer om kansellering i sambandet Melbu – Fiskebøl den 29.10.15. I følge ruteopplysningen 177 er det mannskapsmangel som er årsaken til at sambandet er innstilt fra rutetur kl 11:00 fra Melbu denne dagen, mens ruten tas opp fra Melbu kl 15:20.
Det er ikke et stort ruteselskap verdig at man ikke planlegger godt nok til å kunne innkalle mannskaper på kort varsel når det er behov for det. Riktig nok var Torghatten Nord det billigste selskapet som Nordland fylkeskommune valgte i forbindelse med anbudsinnbydelsen på sambandet i fjor, men ingen i selskapet eller fylkeskommunen skal kunne si at et lavt anbud skal kunne rettferdiggjøre innstillinger på flere anløp som selskapet har store kontrakter på.
Samtidig vet vi at Nordland fylke har fått færre midler til samferdsel fra den sittende regjeringen, og vi er redd innstillingen på Melbu kan være et varsel om noe verre, nemlig at det skal bli permanente endringer i sambandet. Det vil være dristig av Nordlands arbeiderparti-dominerte regjering å skylde på regjeringen, ettersom Arbeiderpartiet i Nordland fylke har stort flertall med egen ansvar, og må stå ansvarlig for sine egne beslutninger, uavhengig av penger fra regjeringen eller ikke. Fylkesrådet må hente pengene fra andre steder, dersom de ikke får nok penger fra staten.
Trafikkselskapet Boreal gikk på en kjempesmell da de leverte et anbud på mange millioner kroner mer enn det Trollhatten Nord leverte under fjorårets anbudskonkurranse på sambandet Melbu-Fiskebøl. Dersom det er det lave anbudet til Trollhatten Nord som er årsaken til innstillingen mellom Melbu og Fiskebøl i dag, må det være et klart signal til Nordland fylkeskommune om at det ikke alltid er best å velge det billigste anbudet på sambandet. Vi mener ikke med det at ikke Torghatten Nord er en god driver av sambandet, men det går i dagens samfunn ikke an å planlegge så dårlig at man ikke har de mannskapene man trenger til enhver tid.