Toppmoderne redningsskøyte stasjoneres i Nordland

Den splitter nye redningsskøyten RS 176 «Leif-Erik Simonsen» ble offisielt døpt i en seremoni i Oslo denne uken.

Dette toppmoderne fartøyet er en verdifull tilvekst for Redningsselskapet og er spesielt utstyrt for å takle utfordrende forhold til sjøs, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.

RS 176 skal ha sin base i Nordland, hvor den vil operere i havområdet utenfor kysten. Den vil jobbe i samarbeid med redningsskøyta «Odd Fellow III» og stasjonere seg både i Bodø og på Lovund.

Den imponerende donasjonen som gjorde byggingen av RS 176 mulig, kom fra den norsk-amerikanske investoren Morten Simonsen. Simonsen har fullfinansiert denne toppmoderne redningsskøyten, som nå bærer hans fars navn, Leif-Erik Simonsen.

– Etter noen vellykkede år i USA, har jeg gleden av å donere midler til byggingen av denne skøyten, slik at Redningsselskapet kan utføre sine livreddende oppdrag med toppmoderne utstyr. Jeg er stolt over at Redningsselskapet får muligheten til å markere seg, og jeg håper at dette også øker fokuset på sjøsikkerhet og forhindrer drukningsulykker, sier Simonsen ifølge pressemeldinga.

Presidenten i Redningsselskapet, Jon Rysst, uttrykte sin takknemlighet for den generøse donasjonen og sa at skøyta er en utrolig sjenerøs gave som styrker flåten og bidrar til å oppfylle vårt oppdrag om å redde liv og beskytte verdier.

Ullsteinklassen

RS 176 tilhører Ulstein-klassen, en av de største skøyteklassene i Redningsselskapets flåte, med en lengde på 22 meter. Den drives av to kraftige vannjet-motorer som kan pumpe opptil 9000 liter vann i sekundet og har en samlet effekt på 4000 hestekrefter. Skøyta er også utstyrt med avansert søke- og kommunikasjonsutstyr og en fjernstyrt brannkanon med kapasitet til å sprøyte ut 4000 liter vann i minuttet.

Spesifiksjoner

Med en slepekraft på 12 tonn, en topphastighet på 38 knop og en rekkevidde på over 400 nautiske mil, vil RS 176 spille en avgjørende rolle i kystnær beredskap i nordområdene.

I tillegg til sine imponerende funksjoner, har RS 176 også en «Rescuerunner», en ombygd vannskuter, som skal brukes i søk- og redningsoperasjoner nær kysten. Denne enheten vil bli kalt «Rigmor» etter Morten Simonsens mor.

Den nye redningsskøyten RS 176 markerer også en milepæl som den tredje skøyten i Redningsselskapets flåte som opererer med digitale kartsystemer (ECDIS) i stedet for fysiske kart. Dette er en teknologisk fremskritt som bidrar til mer effektive redningsoperasjoner.

Generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet uttalte at Morten Simonsens ønske om å gi noe tilbake til det norske folk er rørende. Gaven er enestående i selskapets over hundreårige historie.

Fakta om RS 176 «Leif-Erik Simonsen»:

Klasse: Ulstein
Slepekraft: 12 tonn
Toppfart: 38 knop
Skrog: Aluminium, tåler 6,5 G
Skroglengde: 22 meter
Største bredde: 6,26 meter
Dypgang: 1,2 meter
Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
Motorer: To MTU-motorer, hver med 1660 hk
Brannkapasitet: 4000 liter vann i minuttet

More from author

Related posts

Advertismentspot_img

Latest posts

Steinras stengte E10 – halve Lofoten isolert

Raset førte til full stans i trafikken, brann i terrenget og strømbrudd for flere hundre husstander.

– Kriminelle skal ikke få operere i fred

Fiskerikriminalitet er en reell trussel mot havets bærekraft og næringens legitimitet.

Hun skal koble kyst og digitalisering 

Hun skal lede arbeidet med å koble kystnæringer og offentlig sektor med digital teknologi

Want to stay up to date with the latest news?

We would love to hear from you! Please fill in your details and we will stay in touch. It's that simple!