Nabokrangler kan være en stor belastning, men med god kommunikasjon og forståelse kan mange konflikter løses.
Her er noen råd for hvordan du kan håndtere og løse nabokonflikter på en konstruktiv måte.
Kommunikasjon er nøkkelen
Ifølge Øystein Øren, produktsjef i Frende Forsikring, handler de fleste krangler om dårlig kommunikasjon og historie vi bærer med oss over tid. En fersk undersøkelse Norstat har gjort for Frende viser at 20 prosent har kranglet med naboen i løpet av de siste fem årene, ifølge Huseierne.
Vanlige konfliktområder
Flest krangler handler om bråk eller støy, etterfulgt av trær eller hageutfordringer. Trusler er på 3. plass, mens byggesaker og konflikter rundt veier eller tilkomst havner like utenfor pallen.
Første møte er viktig
Mange konflikter starter med misforståelser, eller en ugrei tone når folk snakker sammen første gang de tar opp et problem. En direkte og krevende tilnærming blir ofte helt feil mottatt, sier Siri B. Horn, daglig leder i Mekle.
Håndtering av konflikter
Horn forklarer hvordan du bør håndtere en konflikt om trær som skygger for utsikten eller solforholdene hos deg. Inviter heller naboen på en kaffe og prøv en åpen og forsiktig tilnærming. Du kan si: «Takk for at du ville komme. Jeg vil at vi skal ha et godt naboforhold, men jeg har en sak jeg har lyst til å ta opp med deg og håper vi kan ta en liten prat om det».
Oppfordre til samarbeid
Hvis ingen forslag dukker opp kan du prøve: »Jeg forstår at du gjerne vil beholde treet. Jeg er åpen for ulike løsninger. Kanskje vi kan vurdere å snakke med en arborist sammen? For å se om det finnes en måte å beskjære treet på som hadde fungert for oss begge?».
Profesjonell hjelp
Men av og til er det helt fastlåst, og da er det lurt å oppsøke profesjonell hjelp. Da får du en tredjepart som kan snakke fra begge sider. Ofte kan en prat med noen som ikke er følelsesmessig involvert løse krangelen. Neste steg er eventuelt å ta det til retten, men nabokrangler bør vi klare å holde unna rettsapparatet, sier Øystein Øren i Frende Forsikring.