Den splitter nye redningsskøyten RS 176 «Leif-Erik Simonsen» ble offisielt døpt i en seremoni i Oslo denne uken.

Dette toppmoderne fartøyet er en verdifull tilvekst for Redningsselskapet og er spesielt utstyrt for å takle utfordrende forhold til sjøs, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.

RS 176 skal ha sin base i Nordland, hvor den vil operere i havområdet utenfor kysten. Den vil jobbe i samarbeid med redningsskøyta «Odd Fellow III» og stasjonere seg både i Bodø og på Lovund.

Den imponerende donasjonen som gjorde byggingen av RS 176 mulig, kom fra den norsk-amerikanske investoren Morten Simonsen. Simonsen har fullfinansiert denne toppmoderne redningsskøyten, som nå bærer hans fars navn, Leif-Erik Simonsen.

– Etter noen vellykkede år i USA, har jeg gleden av å donere midler til byggingen av denne skøyten, slik at Redningsselskapet kan utføre sine livreddende oppdrag med toppmoderne utstyr. Jeg er stolt over at Redningsselskapet får muligheten til å markere seg, og jeg håper at dette også øker fokuset på sjøsikkerhet og forhindrer drukningsulykker, sier Simonsen ifølge pressemeldinga.

Presidenten i Redningsselskapet, Jon Rysst, uttrykte sin takknemlighet for den generøse donasjonen og sa at skøyta er en utrolig sjenerøs gave som styrker flåten og bidrar til å oppfylle vårt oppdrag om å redde liv og beskytte verdier.

Ullsteinklassen

RS 176 tilhører Ulstein-klassen, en av de største skøyteklassene i Redningsselskapets flåte, med en lengde på 22 meter. Den drives av to kraftige vannjet-motorer som kan pumpe opptil 9000 liter vann i sekundet og har en samlet effekt på 4000 hestekrefter. Skøyta er også utstyrt med avansert søke- og kommunikasjonsutstyr og en fjernstyrt brannkanon med kapasitet til å sprøyte ut 4000 liter vann i minuttet.

Spesifiksjoner

Med en slepekraft på 12 tonn, en topphastighet på 38 knop og en rekkevidde på over 400 nautiske mil, vil RS 176 spille en avgjørende rolle i kystnær beredskap i nordområdene.

I tillegg til sine imponerende funksjoner, har RS 176 også en «Rescuerunner», en ombygd vannskuter, som skal brukes i søk- og redningsoperasjoner nær kysten. Denne enheten vil bli kalt «Rigmor» etter Morten Simonsens mor.

Den nye redningsskøyten RS 176 markerer også en milepæl som den tredje skøyten i Redningsselskapets flåte som opererer med digitale kartsystemer (ECDIS) i stedet for fysiske kart. Dette er en teknologisk fremskritt som bidrar til mer effektive redningsoperasjoner.

Generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet uttalte at Morten Simonsens ønske om å gi noe tilbake til det norske folk er rørende. Gaven er enestående i selskapets over hundreårige historie.

Fakta om RS 176 «Leif-Erik Simonsen»:

Klasse: Ulstein
Slepekraft: 12 tonn
Toppfart: 38 knop
Skrog: Aluminium, tåler 6,5 G
Skroglengde: 22 meter
Største bredde: 6,26 meter
Dypgang: 1,2 meter
Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
Motorer: To MTU-motorer, hver med 1660 hk
Brannkapasitet: 4000 liter vann i minuttet

Forrige artikkelVarsel om rømt oppdrettslaks i Lødingen
Neste artikkelFreiberg, Eriksen og Robertsen tar styringa i Hadsel