– Regjeringen ønsker å legge til rette for økt bruk av modulvogntog på norske veier for å styrke næringslivets konkurranseevne.
– Bruk av modulvogntog medfører reduserte transportkostnader da man trenger færre trailere for å transportere et gitt volum varer. Derfor åpner vi nå for at modulvogntog, med inntrukket dolly, blir å betrakte som et ordinært vogntog, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
Samferdselsdepartementet har nå presisert tolkingen av regelverket. Tillatte modulvogntogtyper med lenge inntil 25,25 meter og totalvekt inntil 60 tonn, med inntrukket dolly, får mulighet til å trafikkere veier som ikke inngår i modulvogntognettet. En forutsetning er at de alminnelige lengde- og vektbestemmelsene for veien, og det alminnelige sporingskravet, overholdes.
Muligheten for å trafikkere andre vegstrekninger enn de som er åpnet for modulvogntog, vil være mest aktuell for modulvogntog type 1. Det vil si lastebil med dolly og semitrailer som kan benytte dolly med justerbart drag eller kort semitrailer, slik at kjøretøyet blir maksimalt 19,5 meter. Tillatt totalvekt vil, som for andre vogntog, avhenge av antall aksler og minsteavstand.
Flere tiltak for å legge til rette for modulvogntog
– Det er ingen praktisk grunn til å ikke tillate modulvogntog med inntrukket dolly på «vanlige» veier. De er da å betrakte som ordinære vogntog. Dette er noe flere aktører har påpekt, og jeg er glad for at vi nå har fått på plass en løsning, sier Solvik-Olsen.
De siste årene er det gjort flere tiltak for å legge til rette for modulvogntog. I 2014 gjorde regjeringen modulvogntogordningen permanent. Ordningen tillater vogntog på inntil 25,25 meter og 60 tonn. I 2015 ble det fastsatt kriterier som må være oppfylt før veistrekninger kan åpnes for slike vogntog. Stadig nye veistrekninger blir godkjent for modulvogntog.