Flysjef Jesper Rungholm i det danske flyselskapet DAT mer enn antyder at han ønsker å fly på en eller flere strekninger av kortbanenettet i Lofoten og Vesterålen.

I et intervju med Lofotposten vil kan ikke si konkret hvilke ruter hans flyselskap har lagt inn anbud på. I 2012 var det hans flyselskap som gikk av med seieren i anbudsrunden om Lofoten. Det endte imidlertid med at Samferdselsdepartementet vraket DAT som operatør i den gang.

– Denne gang er det et betydelig bedre anbudsdokument som gir muligheter til endringer og tilpasninger til det beste for passasjerenes etterspørsel.

DAT har fjernet noen av restriksjonene og tidspunktene de hadde med i forrige runde. Den gang laget de en blåkopi av ruteprogrammet til Widerøe. Jesper Rungholm er spent på hva Luftfartstilsynet har å si, ettersom DAT var svært dårlig fornøyd med tilsynet under forrige runde med anbud.

– Vi håper Luftfartstilsynet denne gang har fått med seg endringene og opptrer like objektivt som anbudsspesifikasjonen til Samferdselsdepartementet er utformet, sier Rungholm.

DAT har fått meg seg at også FlyViking er interessert i å fly på kortbanenettet. Han mener ut fra det at det nå blir en skikkelig anbudsrunde. Rungholm mener flyparken deres er tilstrekkelig og vil være klar til å fly i området før fristen 1. april. Alt forutsatt at de får anbudet godkjent fra Staten.

Flysjefen i DAT er overrasket over at det ikke har kommet noen avgjørelse rundt spørsmålet om flyplass på Gimsøya. Han er overrasket over at det ikke har kommet et beslutning i et så viktig spørsmål.

Rutetildelingene skal senere avgjøres av Samferdselsdepartementet. Det vil trolig være minst tre anbud på kortbanenettet, Widerøe, FlyViking og DAT.

DAT er et dansk flyselskap som formelt heter Danish Air Transport som ble grunnlagt i 1989. De har blant annet som mål å oppnå meget høy driftsikkerhet.

Forrige artikkelSmåkaotisk på bussen første skoledag
Neste artikkelBarneombudet ber kommunen redegjøre for pengebruk