Da Nordland fylkeskommune inngikk avtale om drift av fergesambandet mellom Lofoten og Vesterålen, unnlot man å kreve spesielt lave utslipp. Det skal det bli slutt på i framtida.

Når Nordland fylkeskommune i begynnelsen av oktober behandler den regionale transportplanen for 2018 til 2029, setter man krav til at miljøvennlig transport skal binde Nordland sammen. Det skal være effektivt, bærekraftig og sikkert.

– Regional transportplan Nordland «Fra kyst til marked» har fokus på tilgjengelighet for innbyggerne, arbeidsplasser og servicetilbud. En samordnet plan skal gi et best mulig tilbud til befolkningen og næringslivet, sier fylkesråd for samferdsel Willfred Nordlund (Sp).

Satser miljøvennlig
– Vi skal ta i bruk nye strenge miljøkrav ved innkjøp av kollektivtjenester, både for buss, ferje og hurtigbåt. Ferjeflåten skal oppgraderes og vi skal bruke miljøkrav aktivt i nye lengre anbud, forteller Nordlund.

I tillegg vil vi øke kollektivandelene og øke bruken av gange og sykkel, poengterer han.

Skal gi bolyst
– Det er viktig at transportløsningene i Nordland muliggjør pendling mellom regionsentra og kommunene rundt. I tillegg må løsningene våre bidra til god transport for næringslivet, sier samferdselsråd Nordlund.

Næringslivet langs Nordlandskysten er knyttet til ulike naturressurser og som bidrar både til fylkets og landets verdiskapning.

– I denne transportplanen har vi fokus på å stimulere opp under utviklingspotensialet i fylket, sier han videre.

Nordområdesatsing
– Stortinget har sagt at nordområdene er Norges viktigste satsingsområde. Da må også infrastrukturen i nord være relevant for næringslivets behov og jeg håper vi får penger fra staten til å få dette til, avslutter samferdselsråden.

Forrige artikkelNord-Norge må ha et næringsliv å leve av
Neste artikkelAnsattvalgt i Havfisk casher inn 620.000 på aksjesalg