Mer enn 200 deltakere fra 19 land var mest og tstet satellittnavigasjonsutstyr på Andøya i forrige uke. «Perfekt» og «enestående» er tilbakemeldingen fra deltakerne.
Fordelene med tjenester fra globale satellittnavigasjonssystemer (GNSS) er mange – de kan blant annet gjøre det mulig med førerløse biler på norske veger. Men da kreves det at systemene som brukes er pålitelige og motstandsdyktige mot angrep og forstyrrelser. Det er dette offentlige etater, bilprodusenter og teknologileverandører fra hele verden har testet på Andøya denne uka, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Utstyret har blitt utsatt for jamming (forstyrrelser eller blokkering av blant annet radio- og GPS-signaler) og spoofing (utsending av falske signaler for å lure mottakeren av signalene til å tro at den befinner seg på et annet sted – eller et annet tidspunkt.
Ingen overlevde = suksess
– Det har vært en ganske hektisk uke, der vi har startet med noen enkle forsøk, forteller sjefingeniør Tomas Levin i Statens vegvesen.
– Folk har kanskje vært litt kjepphøye: «Utstyret tåler dette, det her går fint», men etter hvert som vi har økt vanskelighetsgraden har det blitt vanskeligere og vanskeligere for utstyret å overleve. Etter å ha tatt en runde gjennom lokalet nå, så er det ingen som kan si at utstyret deres har overlevd alle angrepene vi har kjørt, og det viser at vi har vært på rett nivå.
Tusen vaffelplater
Til sammen har Jammetest 2023 hatt over 200 deltakere med 50 biler fra 80 bedrifter/virksomheter i 19 land. Arrangementet har generert 1200 overnattingsdøgn og omtrent like mange middagsserveringer på Andøya, og damene på samfunnshuset på Bleik har servert omtrent 1000 vaffelplater til testdeltakerne i løpet av uka.
– Det har vært mange smil, mye god mat og mye vær. «Antennebyen» utenfor lokalet her har vært offer for at folk ikke har tjoret fast ting godt nok, så man lærer når man er i felt, sier Levin.
«Andøya approved»
Ericsson-konsernet er en av verdens største produsenter av utstyr for utbygging av nettverk for mobilkommunikasjon. Senior specialist Ulf Ekstedt er full av lovord om Jammetest 2023:
– Det har vært virkelig «skoj» å se det gode samarbeidet og hvordan arrangørene får denne fantastiske aktiviteten til å fungere. Vi har fått veldig mye tilrettelagt for oss, og vi er veldig takknemlige for å ha blitt invitert hit. Derfor forsøker så godt vi kan å betale tilbake ved å dele den kunnskapen vi har med de andre deltakerne.
De to deltakerne fra Ericsson har kjørt helt fra Stockholm med testbilen, og blant annet passert vintertestbanen på Arjeplog. Ekstedt mener det er lett å trekke paralleller mellom det å teste biler og det å teste GNSS-mottakere.
– Andøya kan bli et globalt testsenter for jamming. De bratte fjellene er perfekte for å skjerme omverdenen mot forstyrrelser – det er ingen andre i Europa som kan tilby et slikt teststed. Justervesenet, Forsvarets forskningsinstitutt, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Norsk romsenter og Statens vegvesen, som arrangerer jammetesten, sitter på en slik mengde kunnskap at det er veldig attraktivt for oss å komme hit og gjøre tester. Vi behøver å teste blant annet tidsnøyaktighet, og her leverer Justervesenet «perfekt tid». Vi behøver også å teste posisjonering og motstandskraft. Alle disse tingene kan vi teste her. Det er nesten så man skulle hatt et eget kvalitetsstempel på utstyr som testes her: «Andøya approved», smiler Ulf Ekstedt.
Viktig for utviklingen av det digitale transportsystemet
– Det har vært veldig interessant å se det store samarbeidet mellom offentlige etater, industri og leverandører av utstyr, og få en forståelse av hvordan GNSS-systemer påvirker utviklingen i samfunnet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, som besøkte jammetesten på onsdag.
– Vi i Statens vegvesen ønsker å være driver i utviklingen av transportsystemet. I Norge har vi en god tradisjon med offentlig/privat samarbeid for å sikre innovasjon og utvikling, og det er mange som nå ser til oss på grunn av den testarenaen som jammetesten på Andøya nå har blitt. De testene som gjøres her er viktige for Statens vegvesen fordi resultatene bidrar til utviklingen av det digitale transportsystemet og automatisert kjøring.