Et stykke britisk krigshistorie kom drivende inn i fjæra på Ongstad forleden og skulle bringe den grusomme historien om skjebnen til hangarskipet HMS «Glorious» og tapet av 1500 menneskeliv.
Av Thomas Gundersen
Onsdag 10. juni ble det gjort funn av et lite stykke britisk krigshistorie i fjæra på Ongstad. Funnet som ble gjort var en minnekrans med et bilde festet i midten. Både den og bildet bar et preg av å ha ligget i havet en stund. På bildet som var festet til kransen var det skrevet et navn og en dato.
Navnet på personen var «Charles Arthur George Baker» og datoen «8th June 1940». Dette funnet satte mange spørsmål i hodet på en krigsinteressert 17-åring. Google var hjelpemiddelet som etter hvert skulle gi meg svar på spørsmålene mine.
Det første som ble Googlet var navnet på mannen som var avbildet. Dette søket var resultatløst. Datoen derimot var mer til hjelp. Ved hjelp av denne fant jeg fram til en hendelse som skjedde 8. juni 1940. Det britiske hangarskipet HMS «Glorious» var på vei tilbake til sin base på Scapa Flow, like før den allierte kapitulasjonen i Nord-Norge. ”Glorious” seilte separert fra de andre britiske styrkene, kun i følge med to eldre jagere. Disse to var søsterskipene HMS «Acasta» og HMS «Ardent».
De tre britiske skipene møtte en grusom skjebne ute i Norskehavet. Lite visste britene om hvilken fiende som lå å ventet ute i storhavet. Utenfor Lofoten lå de to tyske slagkrysserne «Gneisenau» og «Scharnhorst». Disse deltok i Operasjon Juno, som gikk ut på å bryte forsyningslinjene til de allierte styrkene som fremdeles kjempet i Nord-Norge. I farvannet mellom Lofoten og Jan Mayen kom «Glorious», «Acasta» og «Ardent» i kamp med de tyske stålkjempene.
(saken fortsetter under bildet)
Tyskerne var nådeløse og åpnet ild mot britene. Det første av de tre skipene som ble senket var destroyeren «Ardent», hun kjempet tappert til siste slutt. «Glorious» bukket under som nummer to, og «Acasta» var det siste av de tre skipene som ble senket. Kampen raste i over én time, og før
«Acasta» ble senket lyktes hun å torpedere «Scharnhorst». Skadene var så omfattende at hun ble liggende i havn for reparasjoner resten av året.
Senkingen av de tre britiske skipene krevde 1 530 menneskeliv. Charles Baker var én av disse. Han jobbet i maskinrommet på HMS «Glorious». Kransen som ble funnet på Ongstad har mest sannsynlig blitt lagt ned utenfor Lofoten for å markere 75-årsminnet for denne tragedien.