Forbrukerrådet lanserte en ny dagligvaretjeneste onsdag 16. mars og skal oppdatere oversikten hver uke. Tjenesten gir forbrukerne informasjon om hvordan de kan finne den billigste handlekurven på hjemstedet.

I følge Forbrukerrådet er tjenesten «Sjekk dagligvarer» er utviklet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet. Tjenesten gjør det mulig å sammenligne pris på handlekurver som inneholder noen av de mest solgte merkevarene i Norge.

— Dagligvaremarkedet er et av de eneste markedene hvor forbrukeren ikke har informasjon om prisene før de faktisk står ved hyllekanten. Det vil vi gjøre noe med, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

Dagligvarer står for en stor del av husholdningenes utgifter hver måned, og mange ønsker å spare inn der de kan. Det kan være vanskelig når prisene ikke er å finne utenfor butikkenes fire vegger.

— Forbrukere er forskjellige og vektlegger forskjellige ting. Noen er opptatt av kvalitet, andre pris. De som kun ønsker å velge ut fra pris må få lov til det. Samtidig er det viktig å huske på at prisbevissthet ikke nødvendigvis handler om å kjøpe det billigste, men å kunne velge det best prisede produktet i forhold til kvalitet, sier Horne

«Målet med tjenesten er at forbrukeren skal få tilstrekkelig med informasjon til å kunne ta bevisste valg når de handler dagligvarer»

Sammen med appen Peiling gjør «Sjekk dagligvarer» det mulig å sammenligne både pris og kvalitet når man skal legge turen innom butikken.

— Det er mange som tenker kvalitet, sunnhet og lignende når de handler. Det har vi gjort enklere for dem med appen Peiling som viser innhold, allergener og merkeordninger for norske dagligvarer, forteller Flesland.

Økt forbrukermakt

Med Peiling og «Sjekk dagligvarer» skal det bli lettere for forbruker å planlegge innkjøp, spare penger, sammenligne kvalitet og innhold i varene, og få oversikt over merkeordninger for alt fra økologi til miljø, heter det fra Forbrukerrådet.

— Målet med tjenesten er at forbrukeren skal få tilstrekkelig med informasjon til å kunne ta bevisste valg når de handler dagligvarer, og finne den butikken som har det de trenger til en billigst mulig penge, sier Horne.

— Det omsettes årlig dagligvarer for over 150 milliarder kroner i Norge, og det hentes ut milliardoverskudd. Ved å gi mer kunnskap ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, legger Flesland til.

KILDEForbrukerrådet
Forrige artikkelHandlekurven skiller med 839 kroner på Melbu
Neste artikkelStørre konkurranse innen dagligvarer på Stokmarknes