Under andre omstendigheter ville situasjonen om bord på bilferga «Tysfjord» kunne ha utviklet seg til noe helt annet.
De 16 passasjerene om bord på bilferga «Tysfjord» mandag morgen var trolig aldri i direkte fare da hovedmaskinen sviktet. Det var relativt greit vær denne formiddagen. Situasjonen villle trolig vært en helt annen under andre omstendigheter, der dårlig været kunne ha endret situasjonen til det værre. Denne gangen gikk det bra.
Litt forsinket
Ferga skulle ha lagt fra land fra Fiskebøl klokka 08:30, men var noen få minutter forsinket i retning nordover mot Melbu. I følge marinetraffic.com la ferga ut nøyaktig klokka 08:37 denne morgenen. To minutter senere var ferga oppe i en hastighet på 5,7 knop, på vei mot sin vanlige marsjfart på cirka 13 til 14 knop.
Klokka 08:40 var hastigheten imidlertid redusert til 3,9 knop og klokka 08:45 var hastigheten nede i snaut én til halvannen knops hastighet. På dette tidspunktet ligger «Tysfjord» mellom Bulatholmen og Kalvøya nordøst for Fiskebøl.
100 meter fra land
Om lag klokka 09:03 har ferga drevet nordøstover og ligger kanskje så nært som 100 meter fra Kalvøya. Denne øya er om lag 600 meter lang, fra sør til nord.
Klokka 09:18 melder politiet på Twitter at Hovedredningssentralen kunne melde at Tysfjord hadde mistet motorkraft og gått på grunn ved Kalvøya, samt at evakuering pågikk. Både grunnstøting og evakuering skulle vise seg være feil, og ble senere avkreftet av rederiet Torghatten Nord.
Ved Kalvøya
I følge marinetraffic.com ligger ferga deretter mer eller mindre i ro ved Kalvøya fram til klokka 09:23. Da beveger ferga seg nordover, vekk fra Kalvøya og i retning Holdøya. På denne tiden er ferga assistert av både egen mobiliseringsbåt samt mindre fartøy fra Norlense og Nordlaks.
Gikk i cirkel
I løpet av den neste halvtime drev ferga rundt i en cirkel; først sørover mot Arnøya, så vestover mot Kvaløya og så nordover igjen. Og ved 10-tiden får ferga slep om bord fra redningsskøyta Sundt flyer, og kan starte på kryssingen av Hadselfjorden mot hjemmehavna Melbu.