Vesterålen er den nye, store reiselivsdestinasjonen i Nord-Norge, kunne Hadsel-ordfører og regionrådsleder Siv Dagny Aasvik fortelle på den store reiselivskoferansen på Hurtigrutens Hus tirsdag.
KOMMENTAR At Vesterålen er på vei opp i reiselivssammenheng er svært sannsynlig og hyggelig, og det er behov for utstrakt samarbeid mellom mange ulike aktører innen reiselivet for å lykkes. Det er bare et men, og det er stort.
Det ser ut til at alle vil samarbeide, både hoteller og andre mindre reiselivsaktører. Problemet er imidlertid at det nesten ikke finnes noe formelt samarbeid mellom aktørene slik vi kjenner forholdene. Enkelte opptrer som om de har store planer og enorme krav, mens de samme folkene ikke klarer å levere for egen regning.
Samtidig kjenner vi jo til «reiselivskrigen» på Andenes, der aktører innenfor Vesterålen reiselivslag sloss så møkka spruter. Det brukes også skitne triks for å ramme konkurrenten som vil inn på det samme markedet, hvalsafarimarkedet.
Av disse og andre grunner vil vi oppfordre de unge, fremadstormende reiselivsgründerne å passe tungebåndet, for egen del. Det er nemlig store fare for at du kan bli invitert til spennende samarbeid, samtidig som du ikke kan være sikre på at det blir noe samarbeid. At det ender med å bli utnyttet, og pumpet for informasjon som de over bordet velger å bruke til egen vinning.
Unge reiselivsgründere risikerer å bli intervjuet og dullet med, samtidig som de gis et inntrykk av at det skal inngås masse avtaler. Men pass på, ikke fortell noen om detaljene i prosjektet ditt. Fordi det faktisk er stor fare for at du blir stående igjen som en gratis konsulent for de allerede etablerte aktørene. Når avtalen er på plass er det selvfølgelig en annen sak. Dessuten bør de være oppmerksom på at noen er mer opptatt av egen bukselomme, enn å samarbeide, dessverre.
Unge reiselivsgründere bør derfor skaffe seg et juridisk dokument, en såkalt erklæring om konfidensialitet, som sikrer at opplysningene de gir ikke blir brukt av andre. Dette bør være det første du som reiselivsgründer legger fram i møte med potensielle samarbeidspartnere.
Utforming av en slik erklæring bør kunne være en oppgave for Fiskeriparken, som fungerer som næringsavdeling for Hadsel kommune. Dersom Fiskeriparken kunne legge til rette for utarbeidelse av et slikt dokument, og Vesterålen Reiseliv i regionrådet gjorde dette til en standard for medlemmene, vil samarbeidet i reiselivsbransjen kunne bli riktig så bra – både for de som sitter på gode ideer, og de som kan bidra med kapital, markedsføring og nettverksbygging for et reiseliv som kan være til gagn for både store og små.