Kystaksjonen fremstiller Kjell-Inge Røkke som en sjørøver i sin pågående kampanje for at fiskeressursene skal tilhøre kystfolket i Nord-Norge.
Kystaksjonen har markert seg på Egertorget i Oslo denne lørdagen. Og har blitt godt lagt merke til av forbigående og politikere som har vært nysgjerrige på aksjonen innhold.
I den pågående markedskampanjen har Kystaksjonen hyret inn profesjonelle designere for å skape mest mulig oppmerksomhet rundt aksjonen.
Samfunnsgeograf og tidligere reklamemann, Karl Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen sier til Dagbladet i dag at han mener reklamen er både juridisk og etisk uproblematisk.
– Blant annet fordi den dras for langt. Alle veit at Kjell Inge Røkke ikke er sjørøver, sier han til avisen. Han mener at budskapet om at fisken bør tilhøre fellesskapet på lik linje med olje og gass, bør løftes fram og fokuseres i kampanjen.
Konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker ASA sier til dagbladet at han oppfatter blant annet bildebruken som en politisk markering og at Kjell Inge Røkkes navn blir brukt for å få oppmerksomhet.
– Realiteten er at ingen har investert mer i norsk hvitfisknæring enn Røkke og Aker-eide selskaper. Til sammen har vi investert cirka to milliarder kroner i forvaltningen av fiskeriressurser på vegne av fellesskapet, men vi har gjennom flere år tapt penger, sier han til Dagbladet.
Les også:
- Artikkel i Finnmark Dagblad
- Røkke må tåle dette, Avisa Nordland
Illustrasjon: Kystaksjonen