Med unntak fra Lofotposten går avisene i Lofoten med underskudd.
Lofotposten melder at egen avis og Lofot-posten, Avisa Lofoten og Lofot-tidende konkurrerer om abonnenter og annonsekroner i Lofoten, en region med cirka 25.000 innbyggere.
Lofotposten gikk med et overskudd på 1,85 millioner kroner i 2016, melder avisa (abonnement).
– Det var spesielt på annonsesiden at inntektene gikk ned i 2016. Det som var veldig gledelig i 2016 var at abonnentinntektene økte. En lokal digital satsing er viktig og det har Lofotposten lyktes med. Vi ser at også i 2017 øker de digitale abonnentene og vi ser også en relativ god økning på annonseinntektene, sier styreleder Marit Skog i Lofotposten AS, som eies av Amedia.
Lofot-Tidende, som også eies av Amedia, hadde et underskudd før skatt på 368.000 kroner. Våganavisa hadde et underskudd på 328.000 kroner. Avisa Lofoten hadde et underskudd før skatt på 1,47 millioner kroner.
Medieprofessor Sigurd Høst ved Høgskulen i Volda mener at det er ganske spesielt med fire aviser i Lofoten.
– Fire aviser er mye. Kombinasjonen Lofotposten som seksdagersavis, og ukeavisa Våganavisa, som begge har utgiversted i Svolvær er ikke vanlig. To ukeaviser på et lite sted som Leknes er også sjelden, men det er en liknende konkurranse i Meløy. Det er for mye direkte konkurransene mellom avisene og det er litt utypisk, sier Høst til Lofotposten.